*بهترین روش پخت کله‌پاچه و سیرابی 1403

دسترسی سریع

Rate this post

کله‌پاچه و سیرابی دو غذای خوشمزه و لذیذ ایرانی هستند که هر کدام خاصیت‌های خودشان را دارند. این دو سرشار از ویتامین‌هایی هستند که برای بدن نیز بسیار ضروری هستند. بااین‌حال نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که روش‌های پخت کله‌پاچه در حال حاضر به همراه روش‌های پخت سیرابی جز مواردی هستند که می‌توانند بر روی طعم غذا نیز بسیار تاثیرگذار باشند. بااین‌حال در این مقاله ما قصد داریم بهترین روش پخت کله‌پاچه و سیرابی را بررسی کنیم و جزئیات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی بهترین روش پخت کله‌پاچه

  • ابتدا باید کله به صورت کامل تمیز باشد. برای این کار می‌توانید یک قابلمه بسیار بزرگ پیدا کنید و آن را روی شعله‌ای متوسط قرار دهید تا سریعا به جوش آید. سپس باید کله به مدت چند دقیقه در آب جوش قرار داده شود تا موهای آن حالت نرمی و البته سستی به خودشان بگیرند و سپس باید به سراغ کندن مو بروید.
  • برای این که موها به طور کامل کنده شوند می‌توانید از شعله گاز استفاده کنید.
  • سپس باید کله را از پشت در دست بگیرید و محکم آن را از سمت بینی به جایی بکوبید. این کار باید چند بار انجام شود. سپس شلنگ آب باید در داخل نای فرو رود و آب با فشار زیاد باید از بینی خارج شود. گوش‌های گوسفند سپس باید جدا شوند. سپس از طریق یک چاقوی بسیار بزرگ می‌توانید فک گوسفند را به صورت کامل از هم بشکافید.
  • در مرحله بعد می‌توانید مغز را به صورت قالبی در بیاورید و پوسته نازکی که که عنکبوتیه نام دارد و روی آن قرار دارد را به طور کامل جدا کنید. سپس باید دقت کنید که در کله برخی از گوسفندان لارو وجود دارند. سپس زبان و چشم باید به طور کامل در آورده شود.
  • سپس به سراغ تمیز کردن پاچه میرویم. تمامی پاچه‌ها را باید در یک قابلمه آب جوش قرار دهید تا موهای آن ها به صورت ساده از بین بروند. سپس باید سُم‌ها را با چاقو جدا کنید.
  • حال به مرحله پخت کله‌پاچه میرسیم. کله و پاچههایی که به صورت کامل تمیز شدهاند باید در یک قابلمه بسیار بزرگ و البته مناسب نیز قرار داده شوند و روی آن را باید به طور کامل از آب پر کنید. مقدار آب باید روی کلهپاچه را فرا بگیرد.
  • سپس می‌توانید قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به راحتی به جوش آید. بعد از اینکه جوش خورد روی سطح آب معمولا کف جمع می‌شود. این کف را باید با صافی یا کفگیر یا قاشق جمع کنید.
  • تمامی نخودهایی که می‌خواهید در داخل کله‌پاچه بریزید باید از شب قبل به طور کامل خیس کنید.
  • سپس در یک ماهیتابه روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا روغن آن داغ شود. سپس باید پیازهایی که خرد شده را در روغن بریزید و کمی تفت دهید تا حالت سبکی به خودشان بگیرند. بعد از چند دقیقه سیر و زنجبیل و زردچوبه و فلفل سیاه را هم باید به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه در آید. نخودها باید آب کش شوند و سپس به مدت کمی با پیاز و سیر تفت داده شوند.
  • محتویات ماهیتابه باید در قابلمه کله‌پاچه ریخته شوند. سپس شعله گاز را کم کنید و بگذارید به مدت 7 الی 8 ساعت روند پخت انجام گیرد. با این حال کله پاچه و سیرابی جز غذاهای خوشمزه است.
  • سپس باید به مقدار کافی روی آن نمک بزنید
  • بعد از گذشت مدت زمان مربوط می‌توانید چربی روی آب را جدا کنید و آن را با پودر دارچین در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به مدت 3 دقیقه صبر کنید تا دارچین در آب به طور کامل حل شود.
  • در مرحله آخر نیز می‌توانید از خوردن کله‌پاچه لذت ببرید.

بررسی بهترین روش پخت کله‌پاچه

بهترین روش پخت سیرابی

بهترین روش پخت سیرابی به شرح زیر است:

  • ابتدا باید به صورت کامل و با دقت سیرابی تمیز شود. سپس می‌توانید پیازها را خلالی خرد کنید و با سیرابی به همراه آب و فلفل و پیاز و سیر و نخود در داخل زودپز بپزید. زمانی که باید صبر کنید 2 ساعت است و سیرابی در این مدت به طور کامل خواهد پخت
  • سپس بعد از اینکه به خوبی سیرابی پخته شد، می‌توانید مقداری نمک و البته دارچین نیز به آن اضافه کنید. به هیچ عنوان از زمان شروع پخت نمک اضافه نکنید چون باعث می‌شود تا بافت سیرابی حالت سفت شدگی به خودش بگیرد.
  • برای پاک کردن سیرابی نیز روش‌های آسانی وجود دارد. شما می‌توانید در ابتدا سیرابی را با آب گرم بشویید و بعد در داخل قابلمه آب آن را قرار دهید تا به صورت سوزنی جوش بزند، بعد از اینکه تمامی این کارها به انجام رسید می‌توانید از روی حرارت آن را بردارید و در آب داغ بگذارید تا چند دقیقه بماند و می‌توانید پرزهای قهوه‌ای که در سیرابی وجود دارد را به طور کامل پاک کنید.
  • در حالت کلی نیز زمانی که برای پخت سیرابی می‌توان در نظر گرفت به گوسفندی بستگی دارد که سیرابی را از آن گوسفند انتخاب کرده‌اید. معمولا جوان یا پیر بودن گوسفند بر روی روند پخت تاثیر دارد و در کاهش زمان پخت و یا افزایش آن تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت.

بهترین روش پخت سیرابی

با این حال موارد لازم برای پخت سیرابی به شرح زیر خواهد بود:

ما برای پخت کله‌پاچه به 2 عدد پیاز نیاز داریم سپس با استفاده از دو سیر و همچنین نمک و فلفل و دارچین می‌توانیم به خوبی یک سیرابی را طبخ کنیم. البته از قلم گوسفندی و یا گوشت آبگوشتی نیز برای چرب و چیلی کردن این غذا استفاده می‌شود. در نهایت می‌توانید این غذا را بخورید و در کنار خانواده لذتی وصف ناشدنی را تجربه نمایید. در عین حال از طریق این روش ها کله پاچه و سیرابی خوشمزه می شود.

آیا در هنگام پخت کله‌پاچه و سیرابی  می‌توانیم مصلحات به آن‌ها اضافه کنیم؟

بله برخی مصلحات مثل برخی سبزیجات هستند که مثل سیر در ابتدای پخت به غذا اضافه می‌شوند. روند انجام کار مربوط به این صورت است که وقتی ماده مصلح را به غذای مربوطه اضافه می‌کنید، طبع غذا به تعادل می‌رسد. در نتیجه وقتی شما این دو غذای لذیذ را میل کنید دیگر هیچ آسیبی به بدن شما وارد نخواهد شد و باید به این مورد توجه کامل و کافی داشته باشید. در نهایت استفاده از مصلح برای خوردن برخی غذاها مثل سیرابی و کله‌پاچه توصیه می‌شود. کله پاچه و سیرابی غذاهای مفیدی هستند.

آیا در هنگام پخت کله‌پاچه و سیرابی  می‌توانیم مصلحات به آن‌ها اضافه کنیم؟

آیا می‌توان مغز کله‌پاچه را به صورت جدا طبخ کرد؟

بله در حقیقت ما باید این کار رو کنیم چون زمان پخت کله‌پاچه چند ساعت است و زمان پخت مغز تنها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است و شما می‌توانید مغز کله‌پاچه را به صورت جدا طبخ کنید به این صورت که مغز پخت شود و مواد زیر را می‌توانید در هنگام پخت استفاده کنید تا طعم بسیار خوشمزه‌ای به خودش بگیرد.

تعداد مغز گوسفند از 1 تا 3 به صورت متغیر خواهد بود.

می توانید از یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری نمک نیز استفاده کنید تا رنگ و مزه خوبی به خود بگیرد. با این حال در خصوص کله پاچه و سیرابی نکات مهم باید در نظر گرفته شود.

 بعد از خوردن کله‌پاچه و سیرابی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بعد از خوردن کله‌پاچه و سیرابی می‌توانیم بدنمان را بیشتر فعال کنیم. فعالیت بدن به این صورت است که باید بیشتر تحرک داشته باشید. این حرکت به این معنا خواهد بود که بعد از خوردن کله‌پاچه معمولا چربی‌ها قادر به جذب در بدن هستند. با  این حال در صورتی که فعالیت بدن شما در حد مناسب باشد می‌توان به طور کامل کلیه چربی‌ها را تا حدی کاهش داد و هضم کرد. ولی برای اینکه بتوانید از شر چربی‌های کله‌پاچه خلاص شوید می‌توانید از دمنوش و یا عرق زنیان نیز استفاده کنید. این عرق و دمنوش به راحتی قادر به چربی‌سوزی هستند ولی شما می‌توانید به فعالیت روی بیاورید چون دیگر لازم نیست چیزی بنوشید و یا بخورید و اصل کار بیشتر بر مبنای حرکت بدن و حرکت جریان خون در بدن است تا از بروز بیماری در آینده جلوگیری شود. کله پاچه و سیرابی خواص زیادی دارند و باید به آن توجه داشت.

 بعد از خوردن کله‌پاچه و سیرابی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما بهترین روش پخت کله‌پاچه و سیرابی را بررسی کردیم و جزئیات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ما می‌توانیم از یک سیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها در هنگام پخت این دو غذا استفاده کنیم تا هم طعم خوبی داشته باشند و هم از خاصیت‌های آنها بهره‌مند شویم. این امر نیز جز نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل این غذاهای ایرانی سنتی را طبخ کنید.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید