خرید کله‌پاچه از برخی مراکز پخش آلایش دام مثل قصابی‌ها

دسترسی سریع

کله‌پاچه امروزه به‌عنوان غذایی از آن یاد می‌شود که هم افرادی که آن را دوست دارند و هم افرادی که آن را دوست ندارند، چند بار طعم آن را چشیده‌اند. حال باید در نظر بگیرید که کله‌پاچه را می‌توانیم از مراکز پخش دام، مثل قصابی‌ها یا طباخی‌ها و کشتارگاه‌ها تهیه کنیم. درعین‌حال باید در نظر بگیرید که کله‌پاچه مربوطه باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، آیا شما فرق بین کله‌پاچه بز و کله‌پاچه گوسفند را تشخیص می‌دهید. بااین‌حال نکاتی مطرح است که دانستن آن‌ها خالی‌ازلطف نخواهد بود. در این مقاله نیز ما قصد داریم خرید کله‌پاچه از برخی مراکز پخش دام مثل قصابی‌ها را بررسی کنیم و جزئیات مربوط به آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

از چه مرکز دامی می‌توانیم کله‌پاچه تهیه کنیم؟

از مراکز دام مورد اعتماد باید کله‌پاچه را تهیه کرد. امروزه بیشتر آنها بجای کز دادن از مواد شیمیایی مثل نوره (پودر موبَر) استفاده می‌کنند. حتی در برخی جاها دیده شده که بجای فروش کله‌پاچه گوسفند، کله‌پاچه بز را می‌فروشند. این موارد برخی بخش‌ها ممکن است نوعی کم‌فروشی نیز به نظر برسد.

بااین‌حال شما باید به سراغ قصابی و یا مرکز پخش دامی بروید که همیشه گوشت و سایر محتویات دامی تازه را به مشتریانشان عرضه می‌کنند. در حالت کلی اغلب قصابی‌ها نیز سعی می‌کنند جنس با کیفیت را در اختیار مشتری قرار دهند. با این حال نکته مهم این است که آیا مرکز مربوطه از ویژگی‌هایی که یک مرکز استاندارد دارد برخوردار است یا خیر. این مورد به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد باید به آن توجه شود.

به‌هیچ‌عنوان به سراغ مرکزی نروید که محصولات دامی مانده و تاریخ‌گذشته ارائه می‌دهد.

همچنین مصرف کله‌پاچه نیز همین‌گونه است. معمولاً برخی مراکز مثل قصابی‌ها کله‌پاچه را یا به‌تازگی آورده‌اند و یا چند روز است که آورده‌اند. به‌این‌ترتیب باید سعی کنید که کله‌پاچه‌ای بخرید که تازه باشد. چون اگر تازه باشد، روند پخت آن نیز برای شما بسیار ساده‌تر خواهد بود. فقط کافی است که با آماده‌سازی چند حبه سیر یا دو عدد پیاز و یا ادویه بوی بدش را از بین ببرید. سپس وسایل را آماده‌سازی کنید و پخت کله‌پاچه را شروع نمایید.

از چه مرکز دامی می‌توانیم کله‌پاچه تهیه کنیم؟

چه قصابی‌هایی کله‌پاچه بز می‌فروشند؟

قصابی‌هایی که کله‌پاچه بز می‌فروشند، به هیچ عنوان این موضوع را به مشتریان خود اعلام نمی‌کنند در نتیجه برخی قصابی‌ها به‌جای کله‌پاچه گوسفند کله‌پاچه بز را به شما خواهند فروخت. فهمیدن و تشخیص این موضوع هیچ کاری ندارد که در ادامه به شما می‌گوییم. در حین حال شما می توانید به سراغ مرکزی بروید که فقط کله‌پاچه گوسفند را به فروش می‌رساند. در حالتی دیگر نیز می‌توانیم در نظر بگیریم که مرکزی نیز هست که هم کله‌پاچه گوسفند و هم کله‌پاچه بز را به فروش می‌رساند. آن وقت شما می‌توانید انتظار داشته باشید که هر نوع کله‌پاچه‌ای را که بخواهید بدون هیچ گونه تقلبی تهیه کنید.

تشخیص کله‌پاچه بز و گوسفند چگونه است؟

از لحاظ ظاهری و فیزیولوژی می‌توانیم تفاوت‌هایی را بین بز و گوسفند در نظر بگیریم. در خصوص کله‌پاچه نیز یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها این است که کله‌پاچه گوسفند معمولاً در بخش پایینی چشمش دارای یک فرورفتگی است. این فرورفتگی تقریباً محل رویش موهایی است که در بدن گوسفند در این قسمت رخ می‌دهد. حال این بخش در بدن بز وجود ندارد و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تشخیص کله‌پاچه گوسفند و بز همین‌گونه است که شما می‌توانید به آن توجه داشته باشید.

تشخیص کله‌پاچه بز و گوسفند چگونه است؟

آیا کله‌پاچه گوسفند و بز از یک قیمت یکسانی برخوردار هستند؟

در جواب به این سؤال می‌توانیم مسائل مختلفی را در نظر بگیریم.

باتوجه‌به نوسانات اقتصادی که هر روزه با آن‌ها مواجه هستیم می‌توانیم به این امر توجه کنیم که کله‌پاچه گوسفند بر مبنای پرورشی که دارد نسبت به کله‌پاچه بز قیمت بیشتر و کیفیت به مراتب بهتری نیز دارد. بااین‌حال نکته مهم این است که در برخی مواقع شما به‌صورت سفید کرده کله‌پاچه را می‌خرید و در برخی مواقع نیز به‌صورت پرمو این کار را انجام می‌دهید. تفاوت قیمتی سفید کرده (با موبر) نسبت به پرمو نیز وجود دارد. در حالت کلی این مورد را در تمامی قصابی‌هایی که کله‌پاچه را به فروش می‌رسانند می‌توانیم شاهد باشیم.

آیا کله‌پاچه گوسفند و بز از یک قیمت یکسانی برخوردار هستند؟

آیا می‌توانیم بخش‌های مختلف کله‌پاچه را به‌صورت جدا تهیه کنیم؟

در جواب به این سؤال باید بگوییم که می‌توانیم فقط بخش‌های خاصی از کله‌پاچه را به‌صورت جدا تهیه کنیم. پاچه و زبان جز آن دسته از بخش‌هایی هستند که می‌توانیم  آنها را جدا تهیه کنیم. همچنین بخش‌های مختلف چشم و بناگوش نیز به طور جدا در برخی از کله‌پزی‌ها قابل خریداری است؛ ولی در هنگام خرید از قصابی شما به‌صورت جدا می‌توانیم پاچه گوسفند و یا زبان گوسفند را تهیه نمایید.

نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که در خصوص کله‌پاچه بز نیز نکات مهمی وجود دارد که در ادامه می‌توانیم به آن‌ها توجه کنیم. در خصوص این مورد باز می‌توانیم بگوییم که اگر به صورت کلی تهیه کنیم، در واقع دیگر هزینه‌های اضافی پرداخت نخواهیم کرد. این مورد به عنوان یکی دیگر از موارد اصولی در این خصوص در نظر گرفته خواهد شد. با این حال همیشه بر مبنای قیمتی که می‌خواهید پرداخت کنید روند خرید را به انجام برسانید.

آیا می‌توانیم بخش‌های مختلف کله‌پاچه را به‌صورت جدا تهیه کنیم؟

بررسی جزئیاتی از کله‌پاچه بز

کله‌پاچه بز معمولاً دارای شاخ است؛ ولی این شاخ را می‌توانیم در گوسفند نیز مشاهده کنیم. در حین حال سایر و بافت پوستی و گوشتی نیز ممکن است نسبت به گوسفند سفت‌تر باشد. نکته مهم دیگر این است که قیمت بندی برای کله‌پاچه بز ممکن است در طول زمان نیز متفاوت باشد. حال باید در نظر بگیرید که پاچه بز و گوسفند خواص نسبتاً متفاوتی را به خودشان اختصاص می‌دهند. این خواص تقریباً برای بدن انسان مفید است؛ ولی شما سعی کنید با شناسایی نشانه‌هایی مربوط به کله‌پاچه گوسفند و بز، آن‌ها را بهتر تشخیص دهید تا زمانی که اگر بخواهید کله‌پاچه گوسفند را تهیه کنید فقط آن را تهیه نمایید و وقتی می‌خواهید کله‌پاچه بز را تهیه کنید، کله‌پاچه بز را تهیه نمایید.

در این صورت اگر می‌خواهید دچار مشکلی خاص نشوید، می‌توانید به سراغ قصابی‌هایی بروید که معتمد و کار درست هستند و به‌خوبی می‌توانند به شما ویژگی‌های مربوط به کله‌پاچه گوسفند و بز را بگویند. درعین‌حال باید بدانید که اگر شما این ویژگی‌ها را بدانید می‌توانید در هنگام خرید بهترین محصول را تهیه نمایید و خوردن یک‌ کله‌پاچه بسیار خوب را تجربه کنید.

آیا مصرف کله‌پاچه بز توصیه می‌شود؟

مصرف کله‌پاچه بز بهتر است کمتر مصرف شود. افرادی که از بیماری  قلبی و عروقی و کلسترول بسیار زیاد رنج می‌برند نباید به سراغ مصرف هیچ گونه کله‌پاچه‌ای بروند. در عین حال نکته مهمی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که در بیشتر قصابی‌ها کله‌پاچه بز نر وجود دارد و حتی برای گوسفند نیز می‌توانیم کله‌پاچه گوسفند نر را در بیشتر قصابی‌ها و کله‌پزی‌ها در نظر داشته باشیم. این مورد را باید بدانید که کله‌پاچه نر بیشتر مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

آیا مصرف کله‌پاچه پاک کرده به صرفه است؟

  • بیشتر قصابی‌ها کله‌پاچه پاک‌کرده با آتش یا اصطلاحاً کِز داده شده را نیز به فروش می‌رسانند. بااین‌حال این انتخاب شماست که می‌خواهید کله‌پاچه پاک‌کرده با نوره را تهیه کنید و یا کله‌پاچه کِز داده شده را. تنها تفاوتی که می‌توانیم برای این دو کله‌پاچه در نظر بگیریم این است که کله‌پاچه کِز داده شده نسبت به کله‌پاچه پاک شده با نوره، بخاطر زحمت بیشتری که دارد و همچنین حفظ خاصیت گوشت کله‌پاچه، از قیمت بالاتری برخوردار است. درعین‌حال در هنگام خرید باید به این مورد توجه داشته باشیم.
  • روند طبخ کله‌پاچه کِز داده نیز بسیار راحت‌تر است. اولاً به‌خاطر این که هیچ مویی ندارد و این مورد می‌تواند روند پخت‌وپز و طبخ را برای شما بسیار آسان کند. ثانیاً دارای هیچگونه مواد شیمیایی نیست و با آتش طبیعی کز داده شده. در نتیجه در عرض چند ساعت نیز کله‌پاچه شما آماده خواهد شد.
  • کله پاک نشده و با مو نیز به دلیل موهایی که دارد غیربهداشتی است . بااین‌حال این  دو تفاوت می‌توانند تجربه‌ای بسیار جذاب را برای خوردن کله‌پاچه برای شما به ارمغان بیاورند. این مورد را به‌عنوان یکی از عوامل مهم در هنگام خرید کله‌پاچه باید در نظر بگیرید.

آیا از کز دادن برای ازبین‌بردن موی کله‌پاچه استفاده می‌شود؟

در اغلب جاها بله ولی در برخی بخش‌ها از نوره استفاده می‌کنند. کله‌پاچه تهیه شده برای کله‌پزی‌ها حتما باید از نوع کِز داده شده با آتش و طبیعی باشد تا عطر و طعم غذا هنگام پخت در بالاترین کیفیت خود قرار بگیرد. استفاده از کله‌پاچه پاک شده با نوره در طباخی‌ها اصلا مرسوم نیست و آشپز هرگز از این نوع کله‌پاچه‌ها در پخت خود استفاده نمی‌کند زیرا باعث تلخ شدن و بدمزه شدن دست‌پخت خود خواهد شد. بهتر است در هنگام خرید کله‌پاچه به سراغ  فروشگاهی بروید که با کز دادن کله‌پاچه‌ها را پاک می‌کنند. اگر در انتخاب قصابی‌ و مرکز خرید مطمئن برای کله‌پاچه کز داده شده مطمئن نیستید پیشنهاد می‌کنیم به نزدیکترین طباخی محل سکونت خود بروید و کله خام صددرصد مطمئن و کز داده شده با آتش را از طباخی‌های اطراف خود تهیه کنید. روند طبخ آنها برای شما ممکن است که یکسان باشد؛ ولی بهتر است به سراغ کله‌پاچه‌ای بروید که از طریق کز دادن طبیعی بی مو شده تا در هنگام پخت بوی نامطبوعی را تجربه نکنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما خرید کله‌پاچه از برخی مراکز بخش دام مثل قصابی‌های مطمئن و طباخی‌ها و کشتارگاه‌های عرضه کله‌پاچه را بررسی کردیم و جزئیات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کله‌پاچه‌ها به‌صورت گوسفند و بز به فروش می‌رسند. درعین‌حال شناخت تفاوت بین کله‌پاچه گوسفند و بز از اهمیت بسیار بالایی در هنگام خرید برخوردار است. حال توجه به این نکته نیز ضروری است که در برخی فروشگاه‌های عرضه کله‌پاچه مثل بعضی از قصابی‌ها، به‌جای کز دادن کله با آتش طبیعی، از نوره (پودر موبَر) استفاده می‌شود. ولی بهتر است به سراغ فروشگاهی بروید که از طریق کز دادن کله‌پاچه‌ها را پاک می‌کند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید