*1 سوال مهم: بالاخره طبع کله پاچه سرده یا گرمه؟

دسترسی سریع

Rate this post

 

طبع کله پاچه یکی از چالش برانگیزترین سوالاتی است که در این حوزه از ما پرسیده میشود. قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید بگویید آیا بنظر خودتان طبع کله پاچه سرد است یا گرم؟ کله‌ پاچه یکی از بهترین و سالم ترین و البته قدیمی‌ترین غذاهای حال حاضر در ایران و برخی دیگر از کشورها است. این غذا پروتئین، چربی، املاح و ویتامین‌های بسیار زیادی دارد. همچنین می‌توانیم آن را به‌عنوان یک منبع بسیار کامل از پروتئین برای افراد ورزشکاری در نظر بگیریم که قصد عضله‌سازی دارند. با این‌حال شاید برخی افرادی که دچار کلسترول بالا هستند نتوانند براحتی و بدون استرس این غذا را مصرف کنند چون تصور صحیحی از طبع کله پاچه ندارند و تصور می کنند خوردن کله پاچه باعث بروز بیماری در آنها میشود. طبع کله پاچه نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات است که ما قصد داریم در ادامه این مقاله بصورت مفصل به این موضوع بپردازیم.

طبع کله‌ پاچه چیست؟

قبل از اینکه به موضوع طبع کله پاچه بپردازیم باید ابتدا به تعریف کلمه طبع بپردازیم.

تمامی مخلوقات خداوند اعم از جانداران و غیرجانداران تماما دارای یک طبع یا nature هستند که از سنگ روی دیوار گرفته تا رنگ ها تا فصول سال تا انسانها و جانوران و گیاهان و میوه ها تماما دارای طبع هستند. ما برای اینکه بتوانیم در زندگی به بهترین شکل زندگی کنیم نیاز است تا با طبع بسیاری از این موارد آشنا باشیم.
مثلا مکانی که زندگی میکنیم دارای چه طبعی است، یا غذایی که می خوریم یا حتی فصلی که الآن در آن هستیم.

این موضوع و شناخت طبایع به ما کمک می کند تا بتوانیم نیازهای بیولوژیکی بدن خودمون رو مطابق با طبایع برطرف کنیم.

حتما دیده اید که بین دو نفر، یک نفر اگر فقط یکی دوتا خرما بخورد، سریعا صورتش جوش میزند، اما دیگری اگر یک جعبه خرما هم بخورد، انگار نه انگار.
یا حتما دیده اید که یک سری از افراد به فصل سرما بشدت حساس هستند و یک سری دیگر حتی با تعداد لباسهای کم و تابستانی، در زمستان قدم میزنند و سرما هم نمیخورند. این موضوع اهمیت طبع را به ما خاطرنشان می کند.

حالا بنظر شما بهتره طبع کله پاچه گرم باشه یا سرد؟

ph یا طبع بدن انسان

این که طبع هر غذایی حتی طبع کله پاچه بهتره گرم باشه یا سرد دست ما انسان ها نیست و این موضوع را خداوند در وجود تک تک مخلوقات خودش قرار داده. ما در طب طبیعی یک سنجه برای تشخیص گرمی یا سردی مخلوقات خداوند داریم که به ph نیز معروف است. این بازه بین 0 تا 14 است. بازه های بین 0 تا 7 اسیدی یا سرد و بازه های 7 تا 14 قلیایی و گرم و 7 نیز متعادل یا تعادل یا خنثی است.
خون بدن ما انسانها کمی بیشتر از 7 یعنی 7/2 تا 7/4 میباشد و این نشان می دهد که خون انسان کمی خاصیت و طبع گرمی دارد. بنابراین به این نتیجه میرسیم که غذاهایی که اغلب ما باید مصرف کنیم باید غالبا طبع گرم داشته باشد. البته باز به طبع آن شخص برمیگردد و شخصی که طبع گرمی بالایی داشته باشد نباید از غذاهای طبع گرم استفاده کند و باید کمی از غذاهای سردی بخش استفاده کند تا طبع آن به تعادل برسد.

 

حال به این سوال میرسیم که طبع کله پاچه سرد است یا گرم؟

در ابتدا باید بگوییم که طبع گوشت گوسفند گرم و تر و بهاری است. اما قسمتهای مختلف طبع کله پاچه بسته به بخش‌های مختلف آن متفاوت است.

طبع مغز کله‌پاچه سرد و تر و زمستانی است در این حال مصرف آن برای افرادی که دارای مزاج سرد و البته تر هستند توصیه نمی‌گردد. زیرا هر کسی طبع خود را بشناسد، برای رسیدن به سلامتی باید غذاهایی مصرف نماید که طبعی مخالف طبع بدن خود را دارد. مثلا فردی که طبع سرد و تر دارد، باید از غذاهای با طبع گرم و خشک استفاده نماید و برعکس.

اما افرادی که دوست دارند از نظر جنسی به بهترین شکل عمل کنند و می‌خواهند چهره خوبی داشته باشند می‌توانند از مغز کله‌پاچه استفاده کنند. با این حال شما باید بخش‌هایی از کله‌پاچه را مصرف کنید که طبع بسیار گرمی دارند و می‌توانند نیاز شما را در موضوع جنسی و زناشویی برآورده سازند.

هضم مغز معمولاً برای معده چالش‌برانگیز است در نتیجه اشتها را نیز از بین خواهد برد. با این حال اگر قصد خوردن آن را دارید بهتر است با یک سری مواد غذایی به صورت ترکیبی و بهبوددهنده، آن را مصرف کنید و سپس به سراغ یک فعالیت ورزشی یا حرکتی بروید تا چربی‌های حاصل از آن به صورت کامل سوزانده و در بدن هضم شود.

درعین‌حال افرادی که سردمزاج هستند می‌توانند به کمک دارچین و البته سرکه و یا آبلیمو آن را مصرف کنند. مصرف مغز به‌صورت کبابی نیز می‌تواند عوارض آن را برای معده کمتر کند.

افرادی که دارای چربی خون و کلسترول LDL و البته مشکلات مغزی و همچنین قلبی هستند نباید از مغز گوسفند استفاده کنند.

بررسی طبع گوشت و بناگوش

  • طبع بناگوش به‌ صورت گرم و تر است.
  • افرادی که دارای مزاج‌های دموی و یا مزاج‌های گرم هستند می‌توانند در صورت رعایت اعتدال این قسمت‌ها را مصرف نمایند اما هرگز زیاده‌روی در مصرف آنها نباید داشته باشند. این مورد باعث می‌شود تا افراد دمای بدن بالایی را تجربه کنند (به همین دلیل است که در تابستان به هنگام خوردن بناگوش یا زبان و آبگوشت و دیگر اقلام گرمی، شخص دچار تعریق می‌شود). توجه به مزاج شخص در هنگام خوردن کله‌پاچه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته مهم این است که شناسایی مزاج‌ها در هنگام خوردن کله‌پاچه به راحتی می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها ما را برهاند.
  • افرادی که از نظر گوارشی قدرت بالایی ندارند، می‌توانند این بخش‌ها را مصرف نمایند.
  • هضم گوشت این بخش‌ها نیز در بدن انسان در ساده‌ترین حالت ممکن انجام می‌گیرد.

 بررسی طبع زبان

طبع زبان به‌صورت گرم و تر است با این حالت زبان را می‌توانیم بعنوان بخشی دیگر از قسمتهای طبایع گرم در طبع کله‌ پاچه در نظر بگیریم. مصرف زبان برای خونسازی بسیار مفید است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. افرادی که از اضطراب و استرس بالا رنج می‌برند می‌توانند از این قسمت از کله‌پاچه استفاده کنند. درصورتی‌که کله‌پاچه با مزاج شما سازگار نباشد می‌توانید فقط گوشت آن را مصرف کنید. همچنین بهتر است در هنگام خوردن زبان از سرکه و یا گشنیز خشک و زیره و مرزه استفاده کنید تا به‌عنوان بهترین مُصلحات برای شما مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی طبع پاچه

طبع پاچه به‌ صورت معتدل و رو به سردی است. مُصلحاتی که می‌توانیم در هنگام مصرف پاچه مصرف کنیم مواردی از قبیل آویشن و دارچین و نمک خواهند بود.

در حالت اصلی نیز پاچه یکی از بهترین بخش‌ها و البته جزء بخشی است که اصلاً چربی ندارد. پاچه برای افرادی که ترس از چربی کله‌ پاچه و طبع کله پاچه دارند و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های استخوانی از قبیل شکستگی استخوان و یا درد زانو دارند بسیار مناسب است و توصیه می‌شود. آنزیم‌هایی که در پاچه گوسفند قرار دارند می‌توانند به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کنند و مواد مضر داخل بدن انسان را از بین ببرند. استفاده از پاچه نیز به‌راحتی باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود.

همچنین می‌توانیم نشانه‌هایی در خصوص استحکام عملکردی سلول و همچنین بهبودی و کنترل بیماری‌های فشارخون و سکته قلبی و پارکینسون و انواع سرطان را نیز برای در نظر داشته باشیم که آنزیم آن به صورت کوآنزیم است که می‌تواند در روند درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید باشد. در نهایت باید در نظر بگیرید که ساخت سلول جدید در بدن جز ویژگی‌های مهم پاچه است که اگر شما مشکلاتی از قبیل درد‌های استخوانی و شکستگی‌های استخوانی دارید می‌توانید از پاچه استفاده کنید. با این حال شاید برخی‌ها فکر کنند که طبع کله پاچه برخلاف عموم سرد است و خوردن کله‌پاچه سرشار از ضرر است اما با خواندن مقالات متعدد در سایت های طب طبیعی و سلامتی، می‌توانید به این باور برسید که نه تنها طبع کله‌پاچه بیماریزا و سرشار از ضرر نیست، بلکه برای بیماریها و دردهای مختلف بسیار مرهم و درمان است.

بهترین مصلحات برای بهبود طبع کله‌ پاچه چه مواردی هستند؟

بهترین مصلحات کله پاچه

 

مصلحاتی که برای کمک به طبع کله‌ پاچه به کار می‌روند شامل موارد زیادی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

اولین نوع مصلحات شامل نمک و آویشن کوهی و دارچین و زیره است که در قسمت‌های قبل نیز به آن‌ها اشاره کردیم. طبع این مواد گرم است و بهتر است با بخش‌های سرد و تر کله‌ پاچه مصرف شود. همچنین استفاده آبلیمو و آبغوره و سرکه نیز برای خوردن بخش مغز گوسفند و بخش‌هایی که دارای چربی زیادی است توصیه خواهد شد.

در برخی مواقع می‌توان مصلحات را با هم ترکیب کرد. در این حالت می‌توانیم به ترکیب آویشن و نمک اشاره کنیم. البته منظور خوردن آن‌ها در ترکیب با کله‌پاچه است. برای بخش‌هایی مثل چشم و گوشت و بناگوش به همراه آبلیموی تازه  و همچنین آبغوره می‌توانیم این بخش‌های مربوط به کله‌پاچه را مصرف کنیم و طبع کله پاچه را بهبود ببخشید.

استفاده از سرکه و گشنیز خشک و همچنین زیره نیز متناسب با طبع بخش موردنظر کله‌پاچه مثل زبان می‌تواند بسیار مفید باشد.

مصرف آویشن کوهی و دارچین و نمک نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم در خصوص مصلحات متناسب با طبع کله‌ پاچه در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال معمولاً مزاج‌های معتدل روبه سرد باید در هنگام مصرف کله‌پاچه آن مصلحات را در نظر بگیرند. چون می‌توانند در روند هضم آن‌ها در بدنِ دارای مزاج سرد بسیار کمک کننده باشد.

در طبخ کله‌ پاچه توجه به چه نکاتی ضروری است؟

 در طبخ کله‌ پاچه توجه به برخی نکات می‌تواند بر روی طعم کله‌ پاچه تاثیر زیادی داشته باشد.

اولین مورد این است که بهتر است کله‌ پاچه مثل قدیم در دیگ‌های سنگی و بعد از آن در دیگ های مسی قلع‌اندود شده یا برنجی طبخ شود. این مورد می‌تواند بر روی بافت و طبع کله‌ پاچه نیز تاثیرات بسیار خارق‌العاده‌ای داشته باشد.

شعله‌ای که می‌خواهیم روی آن کله‌پاچه بپزیم نیز باید به‌صورت ملایم باشد و از یک شب تا صبح می‌توانیم این روند را به‌صورت کامل انجام دهیم تا کله‌ پاچه اصطلاحاً به‌صورت کامل مغز پخت شود.

 در هنگام مصرف نیز باید از مصلحات استفاده کنیم. این مصلحات شامل ادویه‌هایی است که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم.

چه افرادی بر مبنای طبع نمی‌توانند کله‌پاچه را مصرف کنند؟

منع مصرف کله پاچه

 تقریباً هر بخش از کله‌پاچه دارای مزاج‌های مختلفی بود. افراد باید متناسب با مزاجشان بخش‌های کله‌پاچه را مصرف کنند. اما در کل همه افراد با طبایع مختلف می توانند با رعایت طبع خود از قسمت های مختلف این غذای اصیل ایرانی بهره‌مند شوند. با این‌حال استفاده از برخی مصلحات می‌تواند طبع کله پاچه را برای آن‌ها به بالاترین خاصیت و حد ممکن تغییر دهد. این امر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در نظر داشته باشید تا در هنگام مصرف کله‌ پاچه به‌هیچ‌ عنوان دچار مشکل نشوید.

البته بر مبنای انواع بیماری‌ها نیز می‌توانیم در نظر بگیریم که افرادی که دارای کلسترول بالایی هستند یا دارای بیماری قلبی و عروقی هستند بهتر است مصرف کله‌ پاچه را محدود کنند. پس ضرورت را باید در مصرف کله‌ پاچه در نظر بگیریم و اگر فعالیت بدنی زیادی داریم براحتی می‌توانیم آن را مصرف نماییم و نگران طبع کله پاچه هم نباشیم.

طبع گوشت گوسفند گرم و تر است و به‌این‌ترتیب استفاده از برخی مصلحات نه تنها چربی‌های موجود آن را برای ما کاهش نمی‌دهد بلکه می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام مصرف کله‌پاچه برای ما مورد پسند قرار گیرد. در حالت کلی نیز این مصرف بستگی به شما دارد ولی باید به این مورد نیز توجه کنید که اگر واقعا می‌خواهید طبع کله پاچه همخوانی با طبع بدن شما داشته باشد، پس در ابتدا طبع‌های مربوط به آن را در نظر بگیرید و سپس به سراغ مصرف آن بروید ولی یادتان باشد در صورتی که دچار هر گونه بیماری‌های عنوان شده در این مقاله هستید مصرف کله‌پاچه را محدود نمایید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما به پرسش به یک سوال مهم پرداختیم و طبع کله پاچه را بررسی کردیم و جزئیات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که طبع کله پاچه از نظر طب طبعی و سلامت، جزو گروه گرم و تر محسوب می‌شود. همچنین مصرف آن می‌تواند خواص بسیار بالایی داشته باشد. حال توجه به این نکته نیز ضروری است که استفاده از برخی مصلحات می‌تواند خطرات ناچیز و احتمالی مصرف بر مبنای طبع کله پاچه را برای ما از بین ببرد.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید